of 59045 LinkedIn

Situationeel Beleidsadviseur

Reageer

Maarten Smeets over 'Situationeel Beleidsadviseur': Een supergoed pakket, dat je voorziet van positieve bagage!

Maarten Smeets is werkzaam bij de gemeente Valkenswaard als senior medewerker bij het team Beheer Openbare Ruimte. Hij volgde onlangs de cursus Situationeel Beleidsadviseur. Waarom heeft hij juist voor deze cursus gekozen? Wat waren zijn verwachtingen? En, niet onbelangrijk, heeft hij het geleerde ook kunnen toepassen in de praktijk? Maarten vertelt graag over zijn ervaringen.

 

Waarom heb je juist voor de opleiding Situationeel Beleidsadviseur gekozen?
“De belangrijkste reden voor mij was, dat dit een cursus is die juist ‘de breedte’ in gaat, in plaats van alleen de diepte” vertelt Maarten. Hij vervolgt: “Deze cursus maakt je bewuster van je werk, door antwoord te geven op veel vragen. Immers: “Waarom doe je al die aanbestedingen?”, “Waarom heb je met de Awb te maken en word je daar telkens op gewezen?”, “Hoe zit het met de financiële cyclus?”. De brede insteek van de opleiding en het pakket waaruit de opleiding is samengesteld past het beste bij mijn ambities voor de toekomst. Het is een goede keus geweest!”

 

Voldeed de opleiding aan je verwachtingen?
Maarten: “Zeker weten! Ik had me vooraf goed ingelezen, het is immers heel belangrijk dat je voor de toekomst weloverwogen keuzes maakt. Gaandeweg groeide mijn interesse voor beleid steeds verder. Zo kregen we in de opleiding niet alleen te maken met onderzoekstechnieken die je kon toepassen, maar kreeg ik bijvoorbeeld ook meer inzicht in het gedrag van mensen en organisaties. Door deze kennis op een goede manier toe te passen in mijn werk is het mogelijk om beter te adviseren en keuzes te maken. Van tevoren werd ik al getriggerd door de politiek bestuurlijke omgeving; deze interesse is alleen maar verder gegroeid.”

 

Inhoud opleiding
“De opleiding bestaat uit drie blokken, die heel goed op elkaar aansluiten” vertelt Maarten. ”Zo maak je bijvoorbeeld een externe analyse waaraan je een advies koppelt, maar kijk je ook naar hoe je organisatie intern in elkaar zit. Bijvoorbeeld door het observeren van gedrag.”
Hij vervolgt: “Ik vind lastig om te zeggen welk van de drie blokken ik het leukst vond. Als geheel sloot het prima op elkaar aan. Wat je in het ene blok leert is belangrijk om eerst tot je te nemen, voordat je aan het andere blok begint.”

“Wat ik het meest interessant vond?” “De samenstelling van de leeromgeving, maar ook het cursuspakket. Iedere week was het weer leuk om weer naar de les te gaan. Ook was het fijn om ervaringen te kunnen delen met de andere cursisten, die ook afkomstig waren uit de gemeentelijke praktijk. Het grootste compliment dat ik aan de Bestuursacademie kan geven is over de docenten (afkomstig uit de praktijk!) en de lesstof. Die sluit zo goed aan op de praktijk! Natuurlijk lees je ook veel informatie afkomstig uit vakbladen en van internet. Maar wat je daar leest zat vaak al in het lesprogramma verwerkt. Actueler kan haast niet.”

 

Praktijk
Door de brede samenstelling van de lesstof en modules ervaar ik eigenlijk continu de meerwaarde daarvan in mijn dagelijkse werk. Of het nu gaat over het schrijven van een advies of over deelname aan een overleg, de opgedane kennis en competenties zijn een directe meerwaarde.

 

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens de cursus?
Maarten: “Dat is eigenlijk een opsomming van heel veel dingen maar wat ik het verrassendste vind is dat ik veel meer inzicht gekregen in het begrijpen en kunnen verklaren van mensen en hun gedrag. En hun (in)directe omgeving. En wat je kunt bereiken als je daar op een goede manier mee om gaat. Waarom doen mensen wat ze doen? In eerste instantie was ik daar best sceptisch over. Zou het werken? Het heeft me echt verrast!”

Aanrader?!
“Als je de tijd en mogelijkheid hebt om in jezelf te investeren, dan zou ik zeggen: twijfel niet! Het gaat om een supergoed pakket dat je van positieve bagage voor de toekomst voorziet.”

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:

info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

 

Meer nieuws

Binnenkort van start

Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht  

12 december  

Grondexploitatie 

13 december

Aanbestedingsrecht Basis  

19 december

Bestemmingsplan  

20 december

Bouwen en wonen

20 december

Identiteit, documentherkenning en fraude  

20 december

Overheidsparticipatie

11 januari

Leiderschap in de Publieke Sector

30 januari  

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Bloggers

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Whitepapers