of 59232 LinkedIn

POLICITO. Eerste hulp bij selectie

Een goede autoverkoper is niet automatisch een goede chauffeur, dat zal iedereen beamen. Dat, als je een goede hoogleraar bent, het ook niet wil zeggen dat je een goede premier bent, hebben we helaas in de vier Kabinetten hiervoor gemerkt. We zien ook dat, als je de basisschool met goed gevolg hebt doorlopen, het nog niet betekent dat je als minister van Onderwijs kunt functioneren. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zowel in de landelijke als in de lokale politiek vraag je je wel eens af hoe ze in hemelsnaam aan die mensen komen die namens ons het voor het zeggen hebben. Bij de gemeenteraadsverkiezingen weet je meestal nog wel wie de kandidaat-wethouder is, al zegt dit uiteraard niets over hun bestuurlijke kwaliteiten. Deze kennis is nog echter een zegen vergeleken bij de landelijke politiek, waarbij je alleen maar op een partijprogramma kunt stemmen. Je moet maar afwachten wie het moeten uitvoeren. Ze plukken de bewindslieden uit alle hoeken en gaten van het ‘Old boys netwerk’ en naar kwaliteit wordt niet gekeken, zo lijkt het.

 

Daar gaat nu verandering in komen, gelukkig. Sinds enige tijd zit ik namens de Bestuursacademie Nederland met een honderdtal medelanders in een klankbordgroep van een aantal universiteiten, waarvan hoogleraren van naam en faam bezig zijn met het ontwikkelen van een bestuurderstest. Om bij mijn oude stiel te blijven: een soort Citotoets voor politici, de zogenaamde POLICITO. POLI staat voor eerste hulp bij het selecteren van kandidaten voor een politieke functie, of het nu raadsleden, Kamerleden of bestuurders zijn, terwijl CITO hier betekent  Capaciteiten en Intelligentie TOets.

 

Wat wordt er zoal getoetst en waarom? Allereerst wordt er gekeken of de kandidaten wel voldoende betrokkenheid tonen bij de plaatselijke, provinciale of landelijke ontwikkelingen.  Ze moeten niet even hun ‘ding’ doen, of een kunstje vertonen, maar een wezenlijke bijdrage leveren aan de samenleving. De enige betrokkenheid die veel bestuurders tonen is betrokkenheid bij zichzelf. Zij zouden voor dit belangrijke onderdeel dus zakken als een baksteen.

 

Onbaatzuchtig moeten politici vanzelfsprekend zijn. Hier komen in de toets een paar hele leuke ‘instinkers’ aan bod, waarbij uit het vorige Kabinet in ieder geval de minister van Volksgezondheid een forse onvoldoende zou scoren. We willen toch geen bestuurders meer die een stelselwijziging doorvoeren zonder noodzakelijke reden, behalve zelfverheerlijking. En die dan ook nog liegen over essentiële zaken. In dit geval over het feit dat niemand de overgang naar het nieuwe zorgstelsel in zijn portemonnee zou merken. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik betaal me blauw aan verzekeringen en de eigen bijdrage.

 

We willen ook geen bestuurders meer die zichzelf als maat stellen voor de rest van de bevolking, zoals de vorige minister van Economische Zaken die het kennelijk leuk vindt om tot zijn 80ste door te werken en daarbij aangeeft dat de pensioenleeftijd best omhoog kan. “Kijk naar mij!” murmelt hij dan triomfantelijk, maar durft daarbij stratenmakers, politieagenten, brandweerlieden, zorgverleners en nog vele anderen niet recht in de ogen te kijken. Zulke kandidaten worden na het afleggen van ‘onze’ toets onherroepelijk afgewezen.

 

Wordt er wel bestuurd op hoofdlijnen? Nog zo’n belangrijke vaardigheid voor politici. Kun je het van gemeenteraadsleden af en toe nog hebben dat ze zich met details bezig houden (maar niet te vaak a.u.b.), het neuzelniveau waarop ministers af en toe door Kamerleden worden bevraagd is soms beschamend. Het willen dichtregelen van de Wmo is zo’n afschrikwekkend voorbeeld van de controle-behoefte tot op het laagste niveau van uitvoering.

 

Weten waar het over gaat, vertrouwen uitstralen, de juiste beslissingen nemen, stressbestendig zijn, omgaan met de pers, kortom: diverse capaciteiten die een bestuurder moet hebben komen hier ook aan de orde. Tenslotte wordt uiteraard ook de intelligentie van de kandidaten aan een nader onderzoek onderworpen. Ik zal geen namen noemen, maar de volgers van dit Kabinet weten al wie beslist niet door dit onderdeel heen zullen komen.

 

Wij zoeken vrijwilligers, huidige bestuurders uiteraard,  bij het Rijk, een provincie of gemeente die als proefpersoon willen functioneren, zodat wij onze POLICITO verder kunnen perfectioneren. We hebben daartoe al diverse oproepen geplaatst. Helaas heeft dat nog niet geleid tot een aanmelding. De angst is kennelijk groot. Onze enige hoop is dat er weer snel verkiezingen zullen komen, zodat wij ons mooie instrument in de praktijk kunnen toetsen. Nu maar afwachten wie het aandurft om hier straks gebruik van te maken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Arie H. Meerburg (Vz. Greenport Duin-en Bollenstreek (oud burgemeester)) op
Uw eerdere oproepen zijn mij kennelijk ontgaan.Maar hierbij wil ik mij graag als proefpersoon aanmelden.Selectie van kandidaten moet niet plaatsvinden als beloning voor langdurige trouwe dienst aan de partij,maar berusten op de gewenste, objectief vastgestelde kwaliteitseidddsen. Ik juich de toets dan ook toe.
Door Ariekees Oudshoorn (Fractievoorzitter Noord-Bevelands Belang (NBB) Primus en Nestor van de Gemeenteraad Noord-Beveland) op
Er va uit gaande dat het geen 1 april mop is (anders is het een goede mop) meld ik me gaarne aan als "vrijwilliger: t.b.v. de door u te ontwikkelen "besuurders Cito " toets. Ik ben eigenlijk meer nieuweschierig hoe "deskundigen" criteria kunnen opstellen die mogelijk een bijdrage kunnen leveren aan "een beter functionerend openbaar bestuur ". Ik ben het eens met de door u geschetste voorbeelden. Voor een dergelijke zaak offer ik graag een deel van mijn tijd op. Voor de goede orde: Tijd die in mijn geval altijd onbetaald is. Ik hoor of zie uw reactie wel. Groeten Ariekees oudshoorn
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
De quasi komische cursusnaam deed me al twijfelen maar de overduidelijke politieke voorkeur van deze columnist maakt hem in ieder geval ongeschikt voor zijn eigen stiel.
Door Ferdinand (kritisch burger) op
Met een POLICITO toets zullen heel wat politici door de mand vallen ! Laat maar snel gebeuren, dan wordt in ieder geval het kaf van het koren gescheiden. Wat er dan kwalitatief overblijft zal nog moeten blijken.
Door TIP! (...) op
Ter uitbreiding van de POLICITO-vragen mag dan zijn; bent u vóór of tegen wachtgeld; staat u voor wat u zegt en bent u hierop afrekenbaar; ingeval uw integriteit op wat voor manier ook - bewezen - in het geding is gekomen treedt u dan eigenstandig terug zonder ontslagvergoeding; ik zal geen invloed uitoefenen daar waar het niet ten goede is aan de maatschappij (beoordeelbaar, geen eigen interpretatie of gevoelskwestie!) en ga zo nog maar even door. De ambtenarenstatus moet eraf, volgens mij waren ze in de middenmoot in ieder geval, hier allang aan begonnen (leaseauto's en tankpassen van de zaak etc.). Jammer dat deze zelfde middenmoot er ook voor heeft gezorgd dat de trots die men had voor de publieke zaak er danig op is achteruit gegaan. Juist zij zijn het die het ambtenaarschap hebben aangetast!
Natuurlijk kan er veel verbeterd worden op de werkvloer, maar maak de mens weer trots op de zaak, dan komt de rest vanzelf. Saneer die waterhoofden die alleen maar voor het eigen gewin ergens twee/drie jaar doorbrengen, een opleiding volgen in de baas zijn tijd en geld en geen enkele bijdrage leveren aan een beter functionerende overheid.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:

info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

 

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Bloggers

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...