of 59250 LinkedIn

De revival van de inhoud

De revival van de inhoud. Mobiliteit, adaptiviteit, leiderschapskwaliteiten, proceskunde: allemaal reuze van belang, maar inhoudelijke kennis is ook best belangrijk
1 reactie

Herinnert u het zich nog, de tijd dat bij gemeenten en andere overheidslagen iedereen regelmatig moest verkassen naar een andere afdeling? 'Mobiliteit' heette dat. U zult het zich ongetwijfeld herinneren, want het is nog maar heel kort geleden. 

Met name leidinggevenden moesten vooral niet van de inhoud zijn, ze waren immers procesmanagers. Maar ook beleidsambtenaren werden geacht van alle markten thuis te zijn en dus regelmatig van afdeling of thema te wisselen. Anders zouden ze inhoudelijke stokpaardjes krijgen. En secretaresses moesten natuurlijk sowieso overal inzetbaar zijn - want wat maakt het uit of je de agenda en de contacten van verkeerstechnici of schuldhulpverleners beheert?
 
Bij sommige gemeenten, provincies of departementen is dit misschien nog steeds het adagium, maar als de tekenen niet bedriegen, is er een kentering gaande. Noem het een revival van de inhoudelijke kennis. Want, zo is inmiddels op tal van plekken gebleken, kennis doet er toch wel degelijk toe.
 
Het is immers niet per se handig als de hoofdambtenaar onderwijs eigenlijk vooral heel veel van bomen en straatmeubilair weet. Al was het maar omdat degenen met wie de overheid moet wheelen en dealen, inhoudelijk vaak zeer sterk zijn.
 
En dan kom je er niet met procesmanagement alleen. Voor je het weet staat de ambtenaar met de mond vol tanden. En, belangrijker, voor je het weet delft het publieke belang dan het onderspit.
Terwijl, als het goed is, de overheid en de ambtenaar juist op aarde zijn om het publieke belang in de smiezen te houden. Daarvoor hoef je beslist niet veertig jaar op dezelfde plek te zitten, wees gerust. Maar een forse portie inhoudelijke kennis, enig historisch besef rond het betreffende thema en kennis van de spelers in het veld zijn daarvoor wel een vereiste.
 
'Kennis is key' zei topambtenaar Hendrik Jan Dronkers van Rijkswaterstaat onlangs in een interview in NRC. Toen Rijkswaterstaat moest bezuinigen, deed Dronkers dat zeer bewust niet op inhoudelijk deskundigen, maar sneed hij in de managementlagen, vertelde hij.
 
Ook veelzeggend is dat Rijkswaterstaat het salarisgebouw veranderde, waardoor goede medewerkers voortaan kunnen opklimmen tot deskundige, en dus niet het management in getrokken worden vanwege het geld of de status.
 
Het zijn tekenen dat de tijd van de overheid als pure procesmanager voorbij is. Mobiliteit, adaptiviteit, leiderschapskwaliteiten, proceskunde: allemaal reuze van belang, maar inhoudelijke kennis is, om de veel bespotte Europa-reclame van een vorig decennium maar even aan te halen, ook best belangrijk.

Mirjam de Rijk is publicist. Ze was tot 2014 wethouder van Utrecht, en daarvóór onder meer partijvoorzitter van GroenLinks en Eerste Kamerlid.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Alexander (oud-raadslid) op
Een andere vraag is hoe het mogelijk was dat dergelijke ideeën toch doorgedouwd konden worden dankzij de invloed van enkele goeroes, ondanks de wijsheid van de werkvloer. En waar deze goeroes nu actief zijn: let op je zaak ! Overigens, is het niet hetzelfde als onze dagelijkse politiek, waar een potje boekhouden met elkaar belangrijker wordt gevonden dan waar het echt om gaat: het gevoel van het electoraat omzetten in politieke besluitvorming ?

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:

info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

 

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Bloggers

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...